Undersøgelser viser, at fysisk aktivitet forlænger dit liv og nedsætter risikoen for at få livsstilssygdomme – som f.eks. hjerte- karsygdomme, sukkersyge, knogleskørhed og visse kræftformer. Hvis man lider af en overnævnte livsstilssygdomme, kan manglende fysisk aktivitet bevirke, at sygdommen udvikles eller at tilstanden forværres.

Udover at nedsætte de helbredsmæssige risici – er der mange andre gode grunde til at være fysisk aktiv – det fremmer både det fysiske og psykiske velvære, dit humør og din livskvalitet. Du vil hurtigt mærke at øget fysisk aktivitet giver dig mere energi i hverdagen. Fysisk aktivitet har mange positive effekter på kroppens funktioner. Virkningerne på hjerte, kredsløb og muskler har i mange år været kendt. Det er også værd at bemærke motions positive indflydelse på stofskiftet og på hormon- og immunsystemet. Der er mange former for fysisk aktivitet – her er det vigtigt at finde den form for aktivitet og motion som passer dig bedst – det skal være sjovt at holde sig aktiv, og motivationen er altafgørende.

Sundhedsstyrelsens anbefalinger til voksne (18-64 år)

Kilde: Sundhedsstyrelsen, 2011

  • Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat til høj intensitet og ligge ud over almindelige kortvarige dagligdags aktiviteter. Hvis de 30 minutter deles op, skal aktiviteten vare mindst 10 minutter.
  • Mindst 2 gange om ugen skal der indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 20 minutters varighed for at vedligeholde eller øge konditionen og muskelstyrken. Der skal indgå aktiviteter, som øge knoglestyrken og bevægeligheden.
  • Almindelige kortvarige dagligdags aktiviteter defineres i denne sammenhæng som de aktiviteter, man hyppigt udfører i dagligdagen af kort varighed (under 10 minutter) uanset deres intensitet.
  • Fysisk aktivitet ud over det anbefalede vil medføre yderligere sundhedsmæssige fordele.

Hvad dækker fysisk aktivitet over

Fysisk aktivitet dækker over alle former for bevægelse, der øger energiomsætningen. Fx bevægelse på arbejdspladsen, bevægelse i hjemmet, aktiv transport og indkøbsture i supermarkedet m.m.

Hvad dækker moderat aktivitet over

Moderat fysisk aktivitet dækker alle former for ustruktureret aktivitet/motion, hvor pulsen skal op, og hvor du kan tale med andre imens. Eksempler på fysisk aktivitet af moderat intensitet: cykle og gang til og fra arbejde, havearbejde, trappegang, en joggetur og motionsidræt. Minimumsgrænsen for moderat fysisk aktivitet svarer til en gennemsnitshastighed på 4 km/t.

Hvad dækker aktivitet af høj intensitet over

Fysisk aktivitet af høj intensitet kan være planlagt træning/fysisk aktivitet, der gennemføres to gange om ugen af 20–30 minutters varighed for at forbedre og/eller vedligeholde kondition. Høj intensitet betyder, at pulsen stiger, så du føler dig forpustet og har svært ved at føre en samtale. Eksempler på fysisk aktivitet af høj intensitet kan være svømning, løb, spinning, styrketræning og boldspil m.m.

33 sygdomme du kan forebygge eller behandle gennem fysisk aktivitet:

1. Slidgigt

2. Cancer

3. Cystisk fibrose

4. Demens

5. Depression

6. Diabetes type 1

7. Diabetes type 2

8. Hjertesvigt

9. Højt blodtryk

10. Hjerte-kar-sygdomme

11. Kronisk obstruktiv lungesygdom

12. Mave- og tarmsygdomme

13. Metabolisk syndrom

14. Multipel sklerose

15. Nyresygdomme

16. Knogleskørhed

17. Parkinsons sygdom

18. Åreforsnævring i benene

19. Polio

20. Rygmarvsskader

21. Rygsmerter

22. Forstyrrelser i hjerterytmen

23. Skizofreni

24. Slagtilfælde

25. Smerter

26. Stress

27. Besvimelsesanfald og balanceproblemer

28. Angst

29. Overvægt og fedme

30. Astma

31. Afhængighed og misbrug

32. Reumatisme

33. Forøget mængde af fedtstoffer i blodet